mandag den 9. september 2013

Kanel knækbrød

I tirsdags så jeg den store bagedyst på DR1. En af deltagerne lavede et flettede kanel knækbrød, så jeg fik selv lyst til at lave et flettede knækbrød, min ide var at bruge teknikken på en anden typeknækbrød, men jeg kan virkelig godt lide kanel knækbrød. Efter at have rullet dej ud, skåret stimler og flettede et segment, var jeg blevet træt af at rulle ud og skære at jeg ville udstikke resten af dejen. 

Hvis man ikke vil stå og flette knækbrødet, skal dejen bare rulles tyndt ud, udstikkes og bages i 10-15 minutter.



Ingredienser:
280 g fint malet fuldkornshvedemel    
1 tsk. bagepulver
2 tsk sukker
2 tsk kanel
1/2 tsk salt
1,5 dl varmt vand
1/5 dl olie


Bland de tørre ingredienser sammen.
Rør vandet i.
Rør olien i.
Rul dejen meget tyndt ud.
Dej er så olieret at man sagtens kan rulle den ud uden mel på bordet.
Skær dejen i stimler. 
Jeg skar dem ud så de havde en brede på 2 cm og en længde der svarede til bradepanden.
Læg de lande dejstrimler vandret ved siden af hinanden.
   Læg hveranden dejstrimle til siden.

 Læg en dejstrimle lodret så den dækker toppen af de tilbageværende dejstrimler.
 
Tag de dejstrimler du lage væg og læg dem tilbage, så de ligger oven på den lodrette dejstrimmel.
Buk de vandrette dejstrimler som ligger under den lodrette dejstrimmel tilbage.
Læg en lodret dejstrimmel så den ligger oven på de vandrette dejstrimler som ligger lige.
Vend dejstrimlerne, som er bukkede tilbage så de nu ligger over den nye lodrette dej strimmel. 
Buk de dejstrimler tilbage som ligger under en lodret dejsrtimmel og lig en ny dejsrtimmel og læg den tilbage.
Fortsæt med at bukke de dejrtrimler tilbage som ligger under en lodret dejstrimmel, lig en ny lodret dejstrimmel og ved de lodrette dejstrimler tilbage indtil det hele er flettede.
Udstik dejen og bag dem i en 180 grader forvarmet oven i 18-20 minutter.
Lad knækbrødene afkøle på en rist, så bliver de mere sprøde.
Opbevar knækbrødene i en lufttæt beholder. 




1 kommentar:

  1. Hej, Jeg har lige lavet disse knækbrød, men forstår ikke du skriver at dejen er olieret, det er mit ikke, men 1/5 dl. olie, er heller ikke meget, skulle der have stået 1 1/2 dl. måske???

    SvarSlet