tirsdag den 6. august 2013

Grahamsbrød

I lørdags fik min kæreste og jeg pulled pork. Jeg har ikke været så hurtig til at lægge opskriften ud da jeg har haft en masse andet. Til den pulled pork lavede vi selv lavede saltlagen og rubben, og så skal man jo også have hjemmelavet brød til når man har gjord så meget ud af pulled porken. 

I torsdag var jeg henne ved min farmor og farfar for at hjælpe min farmor med at sætte ting på plads i hendes skænk efter at de havde fået malet og der fik jeg to kogebøger, en fra 1950'erne og en fra 1970'erne. Opskriften på disse brød kommer fra kogebogen fra 1950'erne.  

Den opskrift på pulled pork vi brugte var fra bloggen rigeligtmedsmør.dk, og den er virkelig god.




Ingredienser:
167 g rugmel
167 g grahamsmel
167 g hvedemel
50 g gær 
3 dl vand
1 tsk salt
2 tsk sukker
(Desuden brugte jeg 20 g fiber husk og 1 dl vand, dette kan undlades)


Opløs gæren i vandet.
Bland rugmel, grahamsmel, hvedemel, salt og sukker.
Ælt melblandingen i gæren.
Lad dejen hæve i 1,5 time.
Ælt dejen og form dejen til et brød og rids riller i det.
Lad brødet efterkøle i 20 minutter. 
Sæt brødet i en kold oven og bag det ved 200 grader i 45 minutter.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar