tirsdag den 20. august 2013

Fuldkorns gulerodskage med solsikkekerner

I går sluttede ferien da jeg skulle tilbage til skole. I år går jeg i gang med mit 3. år på læreruddannelsen. Jeg skal have didaktik og hjemkundskab i år. I timen så vi på en opskrift på en squash kage, som var sat op på en underlig måde og svær at læse. Vores lektier blev så at omskrive opskriften så en elev i 6. klasse ville kunne forstå den og at vi selv skulle lave kagen. 

Jeg har lavet med gulerod istedet for squash, da det var en af de ting opskriften foreslog at man kunne bruge istedet for. 
Jeg har valgt at glasere kagen med hinbærmarmelade. Man kan ikke smage hindbærmarmeladen, men det gør toppen mere sprød. 
Jeg har udskiftet hvedemelet med fuldkornshvedemel og grahamsmel. 




Ingredienser:
5 dl revet gulerod
2,5 dl solsikkekerner
3 æg
3 dl sukker
2 dl fuldkornshvedemel
3 dl grahamsmel
2 tsk. natron
1 tsk. salt
2 tsk. vaniljesukker
3 tsk. kanel
1/4 tsk. bagepulver
2,5 dl olie
2 spsk. hindbærmarmelade


Forvarm ovnen til 200 grader.
Pisk æg og sukker luftigt.
Bland fuldkornshvedemel, grahamsmel, natron, salt, vaniljesukker, kanel og bagepulver.
Bland skiftevis melblandingen og olien i æggene.
Bland gulerødder og solsikkekerner i dejen.
Kom dejen i en lille bradepande.
Bag kagen i 45 minutter.  
Lige nårkagen kommer ud af ovnen smøres hindbærmarmeladen på. 

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar