lørdag den 29. juni 2013

Sløjfe roulade med chokolade creme

Min far havde fødselsdag i december, men han holdt ikke fødselsdag så jeg fik ikke givet ham en gave. Hans kæreste holder sin fødselsdag i går, så derfor gav jeg ham denne roulade.

Jeg har på pinterest.com set flere roulader hvor der er lavet mønster med dejen. Alle de opskrifter som har hørt med til dem har været på japansk, men så fandt jeg tilfældigt Everybody Eats Well in Flanders, som har oversat opskriften til engelsk. Hun havde lavede rouladen med et giraf mønster. Jeg har derfor ændrede lidt i opskriften så den passer til et sløjfe mønster.  

Opskriften på chokolade cremen har jeg fra KageMors blog.

 


Chokolade creme:
1/4 l fløde
100 g chokolade (jeg har brugt mælke chokolade)

En håndfuld syltede kirsebær (kan undlades)
 

Roulade ingredienser:
Æggeblomme dej:
3 æggeblommer
15 g sukker
60 ml vand
40 ml olie
72 g hvedemel
1/2 tsk vaniljeessens

Dej til mønster:
1 æggehvide
2 tsk sukker
1 tsk hvedemel
2 spsk æggeblomme dej
Pats farve (sort og en farve til sløjfen, jeg brugte blå)

Æggehvide dej:
3 æggehvider
50 g sukker
1/4 tsk vinsyre

Chokolade creme: Fløde og chokolade varmes op ved svag varme.
Rør rundt til chokoladen er smeltet.
Hæld cremen i en skål og kom det tildækkede i køleskabet i minimum 8 timer evt. natten over.
Pisk cremen ved lav hastighed.
 
Tegn en sløjfe på et stykke bagepapir.
Vend siden der er tegnet på ned af i en 20x30cm bradepande.
Smør olie på bagepapiret, dette gøres så bagepapiret lettere kan tages af.
Jeg lage nogle bønner i hjørnerne af bradepanden for at holde papiret nede.
 
Æggeblomme dej: Pisk æggeblommer.
Pisk sukker, vaniljeessens, vand og olie i.
Tilsæt melet til det for en cremet konsistens.
 
Dejen til mønsteret: Pisk æggehviden stiv med sukker.
Bland 2 spsk af æggeblomme dejen i sammen med melet.
Kom 3 spsk af dejen i en skål og farv det sort.
Farv resten af dejen i den farve du vil have at sløjfen skal have, min sløjfe er blå.
Kom den sorte dej i en sprøjtepose og klip et lille hul, eller brug en tyl med en lille rund åbning.
Tegn med den sorte dejen langs stregerne på mønstret.
Bag dejen i en 170 grader forvarmet oven i 1 minut. 
Fyld sløjfen op med den farvede dej.
Dette gøres lettestes ved at komme dejen i en sprøjte pose og klip et lille hul. 
 
Bag i 1minut.
 
 
Æggehvide dejen: Pisk æggehvider stive med vinsyre og sukker. 
Bland forsigtigt æggehvide dejen i æggeblomme dejen. 
Hæld dejen i bradepanden.
Udjævn dejen. 
 
Bank forsigtigt bradepanden ned i bordet for at fjerne luftbobler.    
Bag kagen ved 190 grader i ca. 14 minutter.
Når kagen er bagt lægges den på en rist med bagepapiret op ad.
Pilforsigtigt bagepapiret af.

 
Læg kagen på et stykke bagepapir så mønsteret vender ned af.
Smør et lag chokoladecreme på kagen og læg en stribe kirsebær.
Rul forsigtigt kagen sammen.
Rul bagepapiret om kagen og vrid enderne sammen for at lukke den.
Sæt rouladen i køleskabet i en time for at stivne.
Skær enderne til så de er lige og fjern bagepapiret.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar