tirsdag den 18. juni 2013

Japansk cheesecake

Hurra Alices kager fylder et år i dag og det vil jeg fejre med denne japanske cheesecake.
  
Det eneste der er tilbage fra den oprindelige opskrift er ingrediens listen, da fremgangs måden i opskriften ikke var forståelig.

Jeg har pyntede kagen med japanske kirsebær blomster for at holde det i den japanske stil.


Ingredienser:
300 g flødeost
45 g smør
3 æggeblommer
20 g + 55 g sukker
11 g maizena eller kartoffelmel
115 g mælk
3 æggehvider

Forvarm ovnen til 180 grader.
Del æggene i blommer og hvider.
Smelt smørret og rør flødeosten i.
Varm mælken op til kogepunktet.
Sluk for varmen.
Rør æggeblommer, 22 g sukker og maizena i mælken til det begynder at tykn.
Rør æggeblandingen i osteblandingen.
Kom lidt sukker i æggehviderne og pisk dem stive med sukkeret tilsættes lidt efterlidt.
Rør 1/4 af æggehviderne i osteblandingen.
Fold forsigtigt resten af æggehviderne i.
Kom i en beklædt springform.
Vær sikker på at din springform er helt tæt, hvis den ikke er det kommer der vand ind kagen og den ender som grød. Brug derfor en lukkede for.
Sæt kagen i en bradepande, hæld vand i så der er 1-1,5 cm vand op ad springformen.
Dette gøres lettest ved sætte bradepanden i oven derefter hælde vandet i.
Bag kagen i 15 min.
Skru ovnen ned på 160 grader og bag i 25 min til toppen er gylden.
Sluk ovnen og lad kagen stå i ovnen i 40 min til 1 time.
Tag kagen op ad bradepanden og afkøl den på en rist.
Stil kagen i køleskabet til dagen efter til den er helt kold.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar