onsdag den 8. maj 2013

Mælkebøtte marmelade

Jeg tror ikke, det er, de fleste der tænker over, at mælkebøtter er spiselige. Men det er de, de fleste se jo nok bare mælkebøtter som ukrudt. I går var jeg ude i det gode vejr og samle mælkebøtter.

Jeg lavede både denne marmelade men også et brød, ud af de mælkebøtter jeg indsamlet.
Marmeladen er virkelig sød, og det kom egentligt bag på mig, da jeg havde en forestilling om, at mælkebøtter ville være syrlige.


 
Ingredienser:
4 dl mælkebøtte blomster (kun det gule)
4 dl vand
2 dl sukker
2 tsk citron saft
2 tsk gelantine

Pil det gule af mælkebøtterne så du får 4 dl, det grønne må ikke komme med.
Kom mælkebøtter og vand i en gryde og lad det koge ved svag varme i 10 min.
Si væsken over i en anden gryde og smid blomsterne væk.
Tilsæt resten af ingredienserne og lad marmeladen koge et par minutter.
Kom marmeladen i atamon skyllede glas.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar