onsdag den 8. maj 2013

Mælkebøtte brød

Efter jeg i går var ude og samle mælkebøtter, hvilket resulteret i gule hænder og misfarvning af mine negle som ikke vil gå af, lavede jeg marmelade og brød af mælkebøtterne.

Brødet er sødt og luftige og mælkebøtterne er med til at give brødet en flot gul farve.


Ingredienser:
4 dl mel (jeg brugte sigtemel)
1 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
2 dl mælkebøtte blomster (kun det gul, det grønne må ikke komme med)
1/5 dl olie
4 spsk honning
1 æg
1,5 dl mælk

Pluk det gule af mælkebøtterne så du får 2 dl. 
Dette er et lidt tids krævende arbejde.
Bland alle de tørre ingredienser.
Kom mælkebøtterne i og sørg for at de ikke klumper sammen.
I en anden skål blandes alle de våde ingredienser sammen.
Rør de våde ingredienser i de tørre.
Kom dejen i en brødform og bag brødet i en 225 grader varm oven i 25-30 min.
Tjek om brødet er færdigt ved at stikke en pind i.
Hvis brødet ikke er færdig skrues ovnen ned på 200 grader og brødet tjekkes hver 5. minut, mit brød skulle have 15 minutter ekstra.
 


1 kommentar:

  1. Tak for inspirationen. Jeg vil helt sikkert lave et brød med mælkebøttekronblade, dog vil jeg foretrække at lave langtidshævet gærbrød fremfor at bruge bagepulver.

    SvarSlet