lørdag den 16. marts 2013

Soda farls

Af min Foodie Penpal for febuar måned fik jeg iske soda farls, som desværre var mugne. Jeg prøvede en lille bid, hvor der ikke var mug, og de smagte virkeligt godt så jeg spurgte hende om opskriften.

Dette er en dansk version da jeg har brugt rugmel i stedet for hvedemel.
Mine soda farl blev ikke alle sammen lige gode, da jeg var for utålmodig og endte med at dele nogle af dem (ikke en god ide når de har været på panden et godt stykke tid) og nogle kom i ovnen og blev fine. Jeg vil nok lave dem tynder næste gang og lade værre med at lave dem, mens jeg er sulten.


Ingredienser:
227 g rugmel
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
Kærnemælk
 
Bland mel, salt og bagepulver.
Bland kærnemælk i lidt ad gangen indtil dejen bliver tyk.
Jeg kom lidt under 1/2 l i, men det var for meget, og gjorde at jeg blev nød til at tilsætte ekstra mel. 
Varm en pande op og drys lidt mel på.
Form dejen til en cirkel og rul den lidt flad.
Man kan dele dejen i to og rulle dem tyndt ud (1/2 til 1 cm tyk) dette gør at de ikke skal have så længe på panden.
Del cirklen i 4-8 stykker.
Steg et par stykker ad gangen.
Soda farls'ene skal have 5-10 min på hver side afhængig af tykkelsen.
Tjek om brøddet er klar ved at stikke en pind igennem og hvis den kommer ud ren er brødene færdige.
Hvis du ender med at blive utålmodig og kan se at de er ved at brænde på, kan du komme dem i en 200 grader varm ovn til de er færdige. Tiden i ovnen afhænger af hvor længe de har fået på panden.
Spis soda farls'ene lune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar