tirsdag den 26. februar 2013

Rug pitabrød

For noget tid siden købte jeg en af Karolines køkkens kogebøger, som hedder Godt brød. Jeg faldt straks over opskriften med rug pitabrød, og overtalte min kæreste, om at vi skulle have pita.
Kun tre af min pitabrød poppede op (dem på billedet neden under). Selv om de ikke alle sammen kom til at se ud, som jeg ville smagte de nu meget godt.




Ingredienser:
1,5 dl mælk
1,5 dl kogende vand
1 spsk tørgær eller 25 g gær (hvis der bruges gær røres den ud i mælken)
1/2 tsk groft salt
150 groft rugmel
250 g hvedemel

Bland og kogende vand.
Bland tørgæren i melet.
Kom resten af ingredienserne i mælken på nær 1/4 af melet.
Ælt dejen.
Dæk dejen og stil den et lunt sted i ca. 1 time.
Ælt dejen på et mel drysset bord, med resten af melet.
Dejen deles i 8 stykker, som formes til boller og rulles flade.
Lad pitabrødende efterhæve i ca. 20 min.
Bag pitabrødene i 7 minutter ved 250 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar