onsdag den 17. oktober 2012

Tiramisu cupcakes

Min mor kommer til eftermiddagkaffe i dag, og hun er helt vild med kaffe, og så er det jo oplagt at lave tiramisu til hende.

Inspirationen til denne cupcake kommer fra bloggen Cupcake Projet, hvor der var en opskrift på ladyfingers. Hun foreslog, at man kunne bage dem i muffinforme og lave tiramisu cupcakes.

Jeg lavede kun 12 cupcakes men med alt det creme og ladyfinger dej, der var tilbage, vil jeg tro at man sagtens kan lave 24.

 
Ingredienser:
6 æggeblommer
1,5 dl sukker
1,5 dl mælk
2,5 dl fløde
1/2 tsk vanilleekstrakt
500 g mascapone (jeg lavede mit eget mascapone se opskriften her)
2 dl stærk kaffe (kaffen kan blandes 2 spsk rom)
Kakao
Ladyfinger (fremgangsmåden findes her)
 
I en gryde piskes æggeblommer og sukker cremet.
Pisk mælken i.
Varm blandingen op under omrøring ved middel varme og lad det simre i 1 min.
Tag det af varmen og afkøl i køleskabet i min. 1 time.

Pisk mascaponen med cremen.
Pisk fløden stiv.
Kom vanilleekstrakten i og pis kort.
Hæld lidt af kaffe på ladyfingerbundene, så de kan opsuge.
Stop når ladyfingerne ikke opsuger mere væske.
Jeg hælde ca. 3 tsk kaffe på hver ladyfinger bund, jeg hældte kun 1/2 tsk på ad gangen.
Fordel mascaponecremen på ladyfingerne.
Sprøjt lidt flødeskum oven på.
Drys kakao på.
Sæt tiramisuen i køleskabet i 4-6 timer.

Man kan selvføldig også lave almindelig tiramisu.
Her bruges de lange ladyfinger.
Ladyfingerne ligges skiftevis med mascaponecremen.
Tiramisuem toppes af med kakao pulver.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar