søndag den 14. oktober 2012

Boller med surdej og brødkryderi

Af min september Foodie Penpal fik jeg surdej og brødkryderi. Det er det, jeg har afprøvet i denne opskrift. Opskriften fandt jeg bag på posen med brødkryderiet.
Brødkryderiet har en meget kraftig duft, så jeg var lidt bekymret for, om de færdige boller ville smage for kraftig af det, da bollerne skulle bruges som burgerboller, men det gjorde de heldigvis ikke.
Jeg lavede en halv portion og fik 6 store boller.


Ingredienser:
2-4 tsk sukker
1-2 tsk salt
5-10 tsk brødkryderi (brødkryderiet er en blanding af koriander, fennikel og kommen)
100 g gær
150 g surdej
750 ml vand
500 g fuldkornsmel
Jeg har derudover tilføjet 20g fiber husk og 1 dl vand, for af få flerefibre.

Smuldr gæren i lunken vand, og rør gæren ud til den er opløst.
Tilsæt sukker, salt, brødkryderi og sur dej.
Ælt melet i.
Lad dejen hæve i en halv time.
Form bollerne og bag dem i en forvarmet oven ved 200 grader i 15-25 min.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar