onsdag den 29. august 2012

Hyben muffin

Jeg skulle ud og plukke hyben til en portion hybenmarmelade til min mor, og så havde jeg hyben i overskud. De ekstra hyben besluttede jeg mig for at lave til kage.

Jeg har delt dejen op så jeg i den ene halvdel lave med ingefær/kardemomme og i den anden del lavde med kanel og muskat. De kager med ingefær/kardemomme er dem i venstre side af billede (hvis man se godt efter har de mørkerødt krymmel) og dem med kanel/muskat er dem i højre side af billede (dem med bordeaux krymmel).
Det viste sig også at opskriften var stor nok til det.
Jeg blev lidt skuffede over kagerne da jeg troede at de ville smage mere af hyben. Næste gang jeg laver dem vil jeg komme flere hyben i. 
Dem med ingefær/kardemomme smagte af ingefær og dem med kanel/muskat smagte af kryder kage.

Hvis man kommer 1 spsk dej i hver muffinform for man 30 muffins.

 


Ingredienser:
1 dl kernefri hyben skåret i kvarte
4 dl mel
2 spsk bagepulver
1 tsk ingefær eller kanel
1/4 tsk kardemomme eller muskat
1/4 tsk salt
2 dl sukker
1/2 dl rosiner
1 dl vand
2 æg
1/2 dl sirup eller honning
2 tsk vanilleestrakt
1 æble
 
Bland mel, bagepulver, kryderier, salt og sukker.
Bland hyben og rosiner i.
I en anden skål blandes vand, æg, sirup og vanilleestrakt med en gaffel.
De flydende ingredienser blandes i de tørrer.
Udkern et æble og riv det i dejen.
Fordel dejen i muffinforme.
Bag kagerne i en forvarmet ovn ved 200 grader i 20 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar