fredag den 3. august 2012

Citron jordbær lagkage

Inspirationen til denne lagkage kommer fra Mette Blomsterbergs frugttærte med citronfromage, som min mor fik på hendes arbejde. Hun syntes at den var så god at jeg skulle have opskriften. Da jeg havde nogle lagkagebunde i overskud fra min mislykkede baked-alaska, tænkte jeg at jeg kunne lave det til en lagkage.
Jeg har ikke nogle trin for trin billeder da mit kamera løb tør for batterier og jeg ikke havde nogle ekstra batterier og min mobil gider ikke sende mail.



Ingredienser:
Lagkage bunde
citronfromage
250g jordbær
2,5 dl fløde
Nouga
1 dl frosne eller friske jordbær
Abrikosgelé:
1 1/2 blad husblas
4 tørrede abrikoser
1 dl vand



Aprikosgelé:
Læg husblassen i blød i kold vand i en halv time.
Kog abrikoser, sukker og vand op ved svag varme under låg i 10-15 min.
Tag gryden fra varme og lad den trække i 5 min.
Vrid husblassen for vand og kom den i abrikos blandingen.
Sigt blandingen.
Brug gelé når den begynder at tykne.
Det tager ca. 10 min.

Lav citronfromagen og hæld massen ud i en form der passer til lagkagebunden.
Over et vandbad smeltets nougaen.
På en en bund smøres nougaen.
Derefter kommes citronfromagen.
Jordbæren renses, og skæres i tynde skive og lægges oven på citronfromagen.
Abrikosgelén smøres på den sidste bund og lægges oven på resten.
Pisk fløden stiv og tilsæt moste jordbær.
Dæk lagkagen i fløde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar